Tuesday 3 April 2012

Resipi Daging Goreng Kunyit

Views



Hewhew assalamualaikum bloggie. Sihat tak hari nih? Sihat. Okay cun, sebut Alhamdulillah. 
Eceli aku tau musti kau orang kau orang na muntah bace title kat atas tuh kan kan ?
Masterchef bagai. Wekkkkk
Harini saje jer nak share recipe dengan kau orang sume. wiwitt
" SHARING IS CARING "
kan ? kan ? kan ?

Recipe ni lebih sesuai pada bujang trang tang tang & anak dare spt aku. Ececehhh
Simple & Easy ;)

Na masak kenela ader bahan bahan kan ? If takde camne kau orang na masak masak kan.
Alaa bahan bahan ni korang bole dapatkan kat kedai hardware. Eh eh eh silap pulak. Mentang mentanglaa budak Civil Engineering, manjang na kedai hardware kan. Aisehhhh mabok da aku nih. HAKHAK#

BAHAN-BAHAN 

Daging Lembu 
Bawang Merah
Bawang Putih
Minyak
Lada Cili
Serbuk Kunyit
Garam
Air

PERALATAN YANG DIGUNAKAN

Periuk
Senduk
Pisau
Garfu
Sudu
Papan Potong

CARA-CARA

1. Keluarkan daging dari freezer. Agak agak daging beku korang rendam dulula dengan air. Then, potong daging tuh. Sukeati la na potong daging camne kan. Na bentuk star, love, kotak, bulat pon bole jugak. Ikut kreativiti masing masing la kan. Macam aku, ni emak aku da potong siap siap da. Siap aku cakap, kalau daging da siap potong nak la aku bawak balik uma sewa, kalau belom tanakla. Erk. So, if korang nak senang tirula macam aku. HAKHAK#

2. Okay, pastuh three four five. Hikhik. Pastuh basuh daging dengan Sabun Basuh, Shower, Clorox, Air. Da ilang darah daging tadi, korang masukkan daging kat dlm periuk. Jangan lupe air tau. Sebab kiter na rebus daging tuh sampai empuk. Jgn lupe garam tau. Agak agak tau. Jgn sampai tumpah lak garam tuh tau ;)
Letakkan serbuk kunyit. Aku suke letak sedang sedang sebab nanti kaler daging lawo sikit. HAKHAK#

3. Then, tggula daging tuh empuk. If na senang korang tiru jer care aku. Mase letak air tuh, korang lebihkan air dari daging tuh tau tau. Pastuh korang biokan jer daging tuh empuk. Air da kering mknenye da empukla daging tuh. Mase tunggu daging nak empuk, korang bolela text boyfren korang dulu ta pon tgk tb ker. HAKHAK#

4. Biler daging da empuk, korang tuang minyak kat dalam periuk yg kiter rebus daging tadi. Agak agak tuang minyak tuh. Kang over bole kolesterollll. Aiyaaa

5. Biler minyak da panas, pastuh bolela letak bawang merah yang telah dipotong bersama sama dgn bawang putih & lada cili tadi. Kacau kacau kacau kacau kacau sampai ketiga tiga bahan tadi layu. Then, biler da rase daging da masak. Apelagi weh, tutup api. 

Taraaa, nanti korang akn dapat hasil cenggini jugak ;

**********************************************************************************


Yeah da siap da ;) 


Apelagi, marila melantak kan. Takan na tengok jer. ;)


Selamat mencube yer !



♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Ni ! Suke ? Like laa ♥

0 comments:

Copyright ©.All Right Reserved by Nor Aini™